AUTODELEN NU OOK MOGELIJK IN JABBEKE!



De vervoerregio’s Brugge, Midwest, Oostende en Westhoek breiden het aanbod deelwagens uit. Er zullen 96 deelwagens aan 51 Hoppinpunten komen. Het bedrijf Claus2you zorgt voor de uitrol van deze deelwagens. Binnen de vervoerregio Brugge plaatsen ze elektrische deelwagens.

 OOK DEELWAGENS IN JABBEKE 

In Jabbeke heeft Claus2you nu ook 2 elektrische deelwagens geplaatst. Deze wagens krijgen hun plaats aan bushalte ‘Varsenare Dorp’. Aan deze bushalte zal in de toekomst ook een Hoppinpunt ingericht worden.  

De deelwagens in Varsenare zijn elektrische deelwagens - Citroën ë-C3.

 

 HOE WERKT CLAUS2? 

Het autodeelplatform is toegankelijk voor iedereen. Na registratie op het platform, kan je een wagen reserveren. Dat kan vanaf € 3,49/uur en € 0,29/km via de Claus2you app. Bij Claus2you moet je geen abonnementskosten betalen. Je plaatst een tegoed op je app en betaalt enkel voor de duur en de afstand van je rit. Verzekering en brandstof zijn inbegrepen.

Stappenplan

  1. Registreer je via www.claus2you.be . Na registratie ontvang je een mail met de gegevens om in te loggen op de Claus2you app.
  2. Installeer de app via de Google Play Store of de App Store.
  3. Laat een rijtegoed op in de app via overschrijving of Payconiq.
  4. Reserveer je deelwagen.
  5. Gebruik de app om de wagen te openen.
  6. Rit voorbij? Zet de wagen voor het einde van de reservatieduur terug op de standplaats bij bushalte Varsenare Dorp. Meld je af door op de knop beëindigen te drukken in de app. Vergeet niet om de wagen te sluiten voor je jouw rit beëindigt.

Via de website van Claus2you kan je per stap de instructiefilmpjes terugvinden.




 VEELGESTELDE VRAGEN 



ALGEMEEN

Hoe neem ik contact op met Claus2you?

Claus2you is bereikbaar via info@claus2you.be of telefonisch via 057 46 64 48.
Voor noodgevallen is de helpdesk van Claus2you 24/7 bereikbaar op het nummer 0470 95 32 02.

Vanaf welke leeftijd mag je met een deelwagen van Claus2You rijden?

Vanaf 18 jaar met een definitief rijbewijs.

Wat zijn de gebruiksregels?

Je kan de gebruiksregels raadplegen via www.claus2you.be/gebruiksregels

VERZEKERING

Ben ik verzekerd als ik met een deelwagen van Claus2you rij?

Ja, elke wagen heeft een omnium-verzekering en de gebruiker is ook verzekerd tegen eigen schade. Je eigen risico hierin is €500 euro. Bestuurders die jonger zijn dan 23 jaar of nog geen 3 jaar in het bezit zijn van een rijbewijs bedraagt het eigen risico €1500. Ook de passagiers zijn verzekerd.

Heb je een ongeval? Breng Claus2you op de hoogte via het nummer 0470 95 32 02. Vul samen met de tegenpartij het Europees aanrijdingsformulier in. Trek ook zeker foto’s van de schade bij het afsluiten van de wagen in de app. 

Heb je autopech?  Neem contact op met de assistance via het nummer in de boorddocumenten. Breng ook Claus2you op de hoogte via 0470 95 32 02.

Hoe ben ik zeker dat ik niet aansprakelijk gesteld word voor de schade veroorzaakt door een andere gebruiker? 

Door de wagen zeer grondig te controleren als je hem gaat ophalen. Voor je de wagen opent, kan je in de app namelijk foto’s opladen van eventuele vastgestelde schades.

Ook enkele foto’s na je rit die je zelf bijhoudt, kunnen steeds dienen als bewijs dat je de wagen in goede staat hebt nagelaten.

Mag ik iemand anders laten rijden als ik de wagen gereserveerd heb?

De persoon die de wagen reserveert, dient steeds de bestuurder van de wagen te zijn. Deze persoon is dus automatisch BOB.

DEELWAGEN RESERVEREN

Hoe lang op voorhand kan/moet ik een deelwagen reserveren? Zijn er annulatiekosten?

Als de wagen beschikbaar is, kan je de deelwagens tot 3 minuten op voorhand reserveren.

Je kan ook tot 1 uur voor aanvang van je reservatie kosteloos annuleren, daarna is dit niet meer mogelijk en betaal je voor de gereserveerde tijd. 

Wat moet ik doen als de wagen er niet staat?

Neem telefonisch contact op met Claus2you via 0470 95 32 02. 

Mag ik de Claus2you wagen gebruiken tot de volgende dag, bv. Om ’s avonds naar een optreden te gaan of voor een citytrip? 

Ja, je kan de wagen zolang gebruiken als je wil, als je de juiste reservatieduur aangeeft in de app.

Ik wil de wagen langer gebruiken dan gepland, kan dit? 

Via de app kan je in de gemaakte reservatie de reservering zolang verlengen tot wanneer deze opnieuw gereserveerd is. Zorg wel steeds dat je ook voor deze verlenging voldoende rijtegoed hebt opgeladen.

Ook bij file kan je de reservering zelf verlengen in de app. Is dit niet meer mogelijk door een andere reservatie? Contacteer dan zeker de helpdesk op het nummer 0470 95 32 02.

BETALING

Wanneer betaal ik mijn rit?

Je dient op voorhand steeds voldoende rijtegoed op te laden om de kostprijs van de volledige rit te dekken. Een negatief rijtegoed tijdens een rit wordt NIET toegestaan. Een rijtegoed kan je opladen in de app van Claus2you.

Kan ik mijn rijtegoed terug gestort krijgen op mijn bankrekening? 

Neen, dit is niet mogelijk. Het rijtegoed blijft wel onbeperkt geldig voor alle deelwagens van Claus2you. 

Hoelang duurt 1 dag bij Claus2you?

Vanaf een reservatie van 9u is dit dagtarief. 

MET DE DEELWAGEN RIJDEN

Hoe open en sluit ik de wagen?

Eens je reservatie begonnen is, kan je via de reservering in de app naar de knop ‘sleutel’ gaan. Jouw gsm wordt dan de afstandsbediening van de deelwagen.

Krijg je geen verbinding? Claus2you raadt aan om de app volledig af te sluiten en opnieuw op te starten. Zorg ervoor dat je bluetooth, mobiele data en alle machtigingen (de rechten voor de app) aanstaan. Indien dit nog steeds niet lukt, neem telefonisch contact op met Claus2You via 0470 95 32 02. 

De sleutel bevindt zich in de wagen. Voor de deelwagens met een startknop, dien je de rem in te duwen en vervolgens op de startknop te duwen. 

Wanneer je de rit wilt afsluiten, is het belangrijk dat je eerst de wagen op slot doet. Daarna mag je pas op de knop ‘beëindigen’ duwen. Na het beëindigen heb je geen toegang meer tot de afstandsbediening.

Waar liggen de boorddocumenten van de deelwagen? 

Je vindt de boorddocumenten in het handschoenkastje van de wagen.

Waar vind ik een laadpaal? 

Via www.caps.be/nl/netwerk of scan de QR-code in de deelwagen. 

Het is zeker belangrijk dat de wagen na gebruik telkens wordt opgeladen. Je scant de laadpas, dan sluit je de laadkabel aan op de laadpaal en vervolgens op de wagen om de laadsessie te starten. Tijdens de rit kan je de wagen ook bijladen aan publiek toegankelijke laadpalen. Let er altijd op dat de laadsessie zeker gestart is. Indien dit niet lukt, neem contact op met de helpdesk van claus2you op het nummer 0470/ 95 32 02.

Moet ik parkeergeld betalen met een deelwagen van Claus2you? 

Ja, ook met een deelwagen dien je de parkeergelden te betalen.

Wat als mijn smartphone plat is?

In elke deelwagen is een usb-kabel voorzien zodat je je smartphone kan opladen.

DE DEELWAGEN TERUGBRENGEN

Moet ik de wagen schoonmaken? 

Schoonmaken hoeft niet, proper achter laten wel: de matjes uitkloppen, het afval uit de wagen verwijderen en te melden als de wagen vuil is. Heb je toch nog wat tijd over om de wagen zelf een poetsbeurt te geven? Stuur Claus2you een foto van de gepoetste wagen en Claus2you beloont je met €15 rijtegoed!

Moet ik de wagen terugbrengen waar naar de bushalte Varsenare Dorp?

Ja, de deelwagens zijn gebonden aan deze plaats. Zo weet iedereen steeds waar ze de deelwagens kunnen ophalen. 

Help! Ik heb iets laten liggen in de auto. 

Indien de auto nog niet opnieuw gereserveerd is, kan je deze opnieuw reserveren voor een uur zodat je je spullen uit de wagen kan halen. Stuur een mailtje naar info@claus2you.be en de extra reservatie zal worden verwijderd zodat je deze niet hoeft te betalen. 

Nog meer vragen? Raadpleeg dan de website van Claus2you.



Nieuws /