contact
|
infogids
|
vacatures
mijn Jabbeke
LEVEN
Burgerzaken
Akten & attesten
Adreswijziging/verhuis
Geboorte/adoptie
Huwelijk/samenwonen
Identiteit
Overlijden/Euthanasie
Reizen
Rijbewijs
Verkiezingen
Kindzorg
Onthaalouders
Buitenschoolse kinderopvang
Vakantiewerking
Kinderdagverblijven
Babysitdienst
Subsidies
Sociaal Huis (OCMW)
Diensten thuiszorg
Sociale dienst
Buurthuis
Veiligheid / Preventie
Lokale politie Kouter
Brandweer/Hulpverleningszone 1
Noodplanning
Gasreglementering
Fietsstickers
Buurtinformatienetwerk
Gevonden voorwerpen
AED – Defibrillatoren
Onderwijs
Scholenaanbod
Samenwerkingsovereenkomst
Info Jabbeke
Info Jabbeke
Extra-info
Onthaalbrochure
Fairtrade
WONEN
Leefmilieu
Afvalkalender
Recyclagepark
Glasbollen/glascontainers
Subsidies en Premies
PFAS
Ruimtelijke ordening
Vergunningen en attesten
Stedenbouwkundige inlichtingen
Subsidies en premies
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Reglementen
Leegstand / verkrotting
Onroerend erfgoed
Vastgoedinformatie
Uw woning
Digitaal paspoort
Omgevingscheck
Zonnekaart
Mobiliteit
Openbaar vervoer
Snelheidsbeleid
Openbare werken
Laadpalen
Planologie
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan
Geografisch informatiesysteem
Gemeentelijke Plannen
Bijzondere plannen van aanleg
Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen
Provinciale Ruimtelijke Uitvoeringsplannen
Gewestelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen
Rooilijnplannen
Stratenplan
Verordeningen
Gem. stedenbouwkundige veronderingen
Samenwerkingen
Woonpunt
Renovatiecoach
Energiehuis/energielening
IVBO
VRIJE TIJD
Toerisme
Kermissen
Toeristische gids
Fiets -en wandelpaden
Permekemuseum
Wekelijkse Markt
Zomeractiviteiten
Cultuur
Cultuurraad
Cultuurinfrastructuur
Schoolvoorstellingen
Socio-culturele verenigingen
Subsidies en reglementen
Culturele samenwerking Ginter
Jeugd
Jeugdraad
Jeugdinfrastructuur
Jeugd- en jongerenverenigingen
Buitenschoolse kinderopvang
Vakantiewerking
Subsidies en reglementen
Speelterreinen
Speelstraat organiseren
Sport
Sportraad
Sportinfrastructuur
Sportlaureaten
Sporten in onze centra
Sportelen
Sportverenigingen
Subsidies en reglementen
Bibliotheek
Algemeen
Portaalsite
Leesgroepen
E-Bibliotheek
Reservaties
Uitleenreglement
Uitleenmateriaal
Huur/reservatie infrastructuur
Organiseren
Activiteitenagenda en banners
Organisatie van evenementen
Afwijking geluidsnormen
WERKEN
Ondernemen
Startende onderneming
Agentschap Ondernemen
Ondernemende Regio Brugge
Subsidies en Premies
Vergunningen
Bedrijvenzones Jabbeke
Overheidsopdrachten
Middenstand
Middenstand
Unizo Jabbeke
Marktkramers/Foorreizigers
Koop Lokaal
Tewerkstelling
Spontane Sollicitaties
Sollicitatie animator
Sollicitatie Jobstudent
Vacatures Gemeente & OCMW
Vrijwilligerswerk
Landbouw
Boeren op een kruispunt
Modder op de weg
Dierenhinder
Laureaten
Arbeidslaureaten
Sportlaureaten
BESTUUR
Bestuur
Burgemeester
Management
OCMW
Schepencollege
Gemeenteraad
Adviesraden
Intergemeentelijke samenwerking
Beleid
Beleidsplanning
Gemeenteraad
Schepencollege
Burgemeester
Financiële informatie
Reglementen
Bekendmakingen bestuurlijk
Inspraak Beleidsdomein Omgeving
Bekendmakingen omgeving
Gemeentesubsidies en -toelagen
Over Jabbeke
Statistisch
Heraldiek
Gulden Boek
Fotoarchief
Perslijst
Leven
>
Veiligheid / Preventie
>
Noodplanning
NOODPLANNEN
WAT?
Bij de melding van een noodsituatie schieten meteen een aantal diensten in gang. Een (dreigende) noodsituatie is een gebeurtenis die schadelijke gevolgen heeft veroorzaakt of kan veroorzaken. Dit kan bijvoorbeeld een overstroming, watersnood, een spoorwegongeval, een zwaar verkeersongeval, ontploffing, brand of instorting zijn. De interventie vereist een coördinatie van verschillende diensten om de noodsituatie op te lossen of de gevolgen ervan te beperken.
NOODPLANNING
Het gemeentebestuur en de hulpverleners in Jabbeke werken samen om haar inwoners en bezoekers zo goed mogelijk te beschermen tegen alle vormen van onheil. Deze samenwerking is vastgelegd in het Algemeen Nood- en Interventieplan (kortweg ANIP). De noodplanning voorziet coördinatieactiviteiten en -mechanismen bij een noodsituatie. Het ANIP van de stad omvat:
Een basisplan
Dit plan bevat procedures voor alarmering, coördinatie en te nemen maatregelen per discipline. Dit document kan je vrij raadplegen
Een deel met bijlagen
Dit deel bevat belangrijke informatie voor organen en personen vermeld in het ANIP en voor de eigenlijke hulpverleners.
DISCIPLINES
Bij noodsituaties zijn er vijf disciplines die het onheil moeten verhelpen. Elke discipline heeft een geheel van opdrachten dat moet worden uitgevoerd.
Discipline 1 - De hulpverleningsoperaties van de brandweer
Noodsituaties beheersen, risico's uitschakelen
Branden blussen, bressen dichten en maatregelen nemen om verergering te voorkomen
Opsporen, bevrijden, helpen, redden, in veiligheid brengen van personen in gevaar
Personen en goederen opeisen in functie van de uitvoering van de opdrachten
Discipline 2 - Medische sanitaire en psychosociale hulp
De medische keten oprichten (alarmering, verkenning, evaluatie,…)
Toedienen van zorgen aan slachtoffers en betrokken personen
Beheer van ambulances ter plaatse, vervoer van slachtoffers
Oprichting van een oproepcentrum voor slachtoffers, familie en naasten
Opvang in een opvangcentrum
Discipline 3 - Het politioneel beheer van de plaats van de noodsituatie
Openbare orde handhaven en herstellen
Kennis geven en toezicht uitoefenen op de schuilmaatregelen voor de bedreigde bevolking
Toegangs- en evacuatiewegen vrijhouden
Perimeters instellen
Discipline 4 - Logistieke steun (door de operationele secties van de civiele bescherming)
Versterking van personeel en materiaal verzekeren
Verlenen van speciale reddings- en hulpverleningsmaterialen
Werken uitvoeren
Levensmiddelen en drinkwater voorzien voor slachtoffers en hulpverleners
Discipline 5 - Het informatiebeheer
Bevolking informeren over wat gaande is en richtlijnen geven over voorzorgsmaatregelen
Informatie bijstellen in functie van de ontwikkeling en het verloop van de noodsituatie
Maatregelen afkondigen bij terugkeer naar de normale situatie
FASEN
Bij een grote noodsituatie wordt bepaald onder welke fase ze valt. De bepaling van de fase wordt voorafgegaan door een operationele coördinatie tussen de optredende interventiediensten.
Fase 1 - De gemeentelijke fase
De burgemeester beheert de interventies van de hulpdiensten en kondigt deze fase af op basis van de informatie van de optredende interventiediensten.
Fase 2 - De provinciale fase
De omvang van de noodsituatie vereist het beheer door de gouverneur of de gevolgen van de noodsituatie overschrijden het grondgebied van de gemeente. De gouverneur kondigt deze fase af.
Fase 3 - De federale fase
Het beheer van de noodsituatie gebeurt op nationaal niveau. De Minister van Binnenlandse Zaken kondigt deze fase af. De afkondiging van een fase is een beleidsbeslissing. Hieronder vind je enkel de hulpverlening op gemeentelijk niveau.
ORGANISATIE VAN DE NOODPLANNING
Bij de organisatie van de noodplanning wordt gewerkt met verschillende operationele cellen:
De Veiligheidscel
Dit is een denkcel die haar werkzaamheden ontplooit voor (en niet tijdens) een gebeurtenis. De Veiligheidscel is samengesteld uit de burgemeester, de ambtenaar belast met de noodplanning en de vertegenwoordigers van de disciplines.
Het Coördinatiecomité
Dit comité staat de administratieve overheid bij in het bepalen van de methodes en de middelen nodig voor de evaluatie en het beheer van de noodsituatie. Het comité is samengesteld uit de burgemeester, de amtbenaar belast met de noodplanning en de directeurs van de vijf disciplines.
De Commandopost Operaties
De commandopost verzorgt de operationele coördinatie op de plaats van de noodsituatie met de brandweerofficier als verantwoordelijke. De post neemt de coördinatie van de multidisciplinaire hulpverlening op zich. Ze draagt de verantwoordelijkheid van de beleidscoördinatie in afwachting van de installatie van een coördinatiecomité.