UITKOMST ONGEVALLEN AAN OVERWEGEN KON VERANDEREN



Vorig jaar waren er 46 ongevallen aan overwegen waarbij er helaas 9 dodelijke slachtoffers en 5 gewonden vielen. Dit is een verdubbeling van het aantal ongevallen ten opzichte van 2020 (coronasituatie), maar stabiel ten opzichte van 2019 en de jaren voordien die beter vergelijkbaar zijn. In 2021 heeft Infrabel een aantal vermijdbare ongevallen vastgesteld zoals in Lede op 10 december. Het verwittigen van de hulpdiensten (112) had toen een aanrijding met een geblokkeerde auto op de overweg kunnen vermijden.


Vrijdagavond 10 december om iets voor half acht. Het is donker en het miezert. Een autobestuurder rijdt de overweg van de Wichelsesteenweg op in Lede. Maar door te vroeg af te slaan, komt de auto naast het wegdek terecht en rijdt zich hopeloos vast op de sporen. De persoon achter het stuur probeert nog achteruit te rijden, maar de wielen slippen door op het natte wegdek. Omstaanders met goede bedoelingen helpen met takelen, maar de auto zit muurvast. Kostbare seconden tikken weg…

En dan, ruim drie minuten na het vastrijden springt het licht van de overweg plots op rood, de bellen rinkelen en de slagbomen gaan naar beneden. Een trein in aantocht! Iedereen gaat opzij. De treinbestuurder doet nog een noodremming maar kan een aanrijding niet vermijden. Alsof het een speelgoedauto is, wordt de wagen weggekatapulteerd. Het wrak boort zich in de overwegsignalisatie aan de andere kant van de straat. Een mirakel dat er geen slachtoffers zijn. Dit had veel erger kunnen aflopen. De materiële schade is wel erg groot en het treinverkeer was pas meer dan 4 uur later volledig hersteld.

De vaststelling volgens de specialisten van Infrabel is duidelijk: mits een snelle reactie van de bestuurder of de omstaanders en het onmiddellijk contacteren van de hulpdiensten (112) had dit ongeval kunnen vermeden worden. Het is maar één voorbeeld van de vele ongevallen met vastgereden of geblokkeerde auto’s op overwegen die zich vorig jaar (vooral eind 2021) hebben voorgedaan. Daarom wil Infrabel alle weggebruikers oproepen om bij een incident aan een overweg deze 3 gouden regels te volgen:
  • Breng jezelf eerst in veiligheid en verlaat de sporen
  • Verwittig de hulpdiensten (112) om het treinverkeer te kunnen laten stilleggen
  • Bepaal waar je bent en maak gebruik van de “identiteitskaart” (sticker)* op de overwegpalen

Ongevallen: het vaakst met een voertuig, een buurtbewoner en in de herfst


Van de 46 ongevallen in 2021 gebeurden er 33 op spoorlijnen buiten het havengebied en 13 op goederenlijnen in havengebied. Bij 37 ongevallen (80%) was een wegvoertuig betrokken waarbij 4 doden vielen. 7 ongevallen (15%) gebeurden met zwakke weggebruikers met 5 dodelijke slachtoffers (3 fietsers en 2 voetgangers). De 2 resterende ongevallen (5%) waren een aanrijding met een obstakel.

Het aantal ongevallen is vorig jaar verdubbeld (46) ten opzichte van 2020 (23). Dat komt deels door de coronacrisis met een daling van het aantal voertuigen op de wegen en het toegenomen telewerken als gevolg. Maar als je vergelijkt met 2019 (45) en de jaren voordien dan zit het aantal ongevallen ongeveer op hetzelfde niveau.

Wat ook opvalt bij analyse van de cijfers is de toename van het aantal ongevallen in de herfst, met liefst 18 ongevallen in oktober, november en december. Een ander markant feit is dat ‘de ongevallen buiten havengebied’ voornamelijk (bijna 70%) gebeuren met buurtbewoners die in de omgeving van de overweg wonen en foutief denken dat hun niets kan overkomen.

Weggebruiker moet verkeersregels respecteren én voorzichtig zijn


Het niet respecteren van verkeersregels (en de signalisatie: rode lichten, slagbomen, bel) blijft de hoofdoorzaak (+/- 50%) van ongevallen aan overwegen en vormt een probleem in onze samenleving. Maar bijna even belangrijk is onvoorzichtig gedrag (+/- 40%) van weggebruikers die de overweg nog proberen over te steken terwijl de verkeerssituatie dit niet meer toelaat of die fout afdraaien en zich vastrijden (zoals in Lede).

Ten slotte is er de impact van de weersomstandigheden (regen, mist of zon – ongeveer 10%) waardoor men de situatie aan de overweg niet goed inschat.

Meer informatie kun je vinden via deze link.



Nieuws /